Tuesday, November 2, 2010

BUNTU..........!



kebelakangan ni....betul2 out of mood, dan secara tak langsung....dry out of idea! aaarggghhhhhhh......! blog pun dah lama tak update. idea masak memasak memang banyak....sebabnya, aktiviti wajibku setiap hari. bagi memenuhi selera suami dan anak-anak. cuma...akan terganggu andai tiba masa2 'kekeringan', buka jer peti ais.......kosong dengan bahan2 basah. yang ada pun...bahan2 kering. gelama kering....terubok kering....talang kering....mmmmmmm. buntu....! melangut kat depan freezer tu...memandang kosong sambil2 mencari idea yang kebetulannya memang kosong...sekosong peti ais ku itu. mujoq laa peti ais tu tak ler besar mana pun. buatnya peti ais yang dua pintu bersebelahan tu....memang sah2 ler NAMPAK kekosongan tu. silap2...untuk mengisi kekosongan tu, entah2 aku yang masuk dok kat dalam tu. sejukkk...lagipun. hehehehe. 


telorr.......! ader....tapiiiii, rasanya seminggu ni dah bermacam2 menu telor yang disajikan buat anak2 dan suami. tidak pulak merungut malahan sedap jer memanjang diaorang ni.

sambal telor....? sudahhhh!
masak lemak telor....? putih...? kuning...? cili api....? pun sudahhhh!
kari telor....? mmmmm.....dah rasanyerr.
telor dadar...? telor mata lembu....? sweet sour...? masak kicap...? sudahhh....!
kurma telor....? japp......mmmm, kurma........hehehehehe. yessssss....! belum lagi.....
nampak gayanya.....kurma telor ler jawabnya menu untuk hari ini.

pun...aku bersyukur ke hadrat ALLAH...kerana masih dikurniakan rezeki biarpun tidak semewah orang lain. masih makan dan minum andai dibandingkan dengan mereka yang langsung2 tidak punya apa2 untuk mengalas perut. bersyukur...kerana punya anak2 yang tidak banyak merungut tentang pola pemakanan mereka yang tidak semenggah mana. cukup sekadar sejenis lauk dan sejenis sayur sebagai hidangan harian. juga cukup berpuashati dengan nasi goreng 'bodo'.....yang rencahnya hanya setakat bawang putih + bawang merah + cili api + telor yang dipecahkan masuk ke dalam gorengan nasi. juga...kadang2 cukup sekadar jemput2 @ coqkodok bawang semata2 untuk hidangan minum petang.


kala ada promosi dari pasaraya, dapat laa makan ikan siakap atau ikan bawal sebagai hidangan....sama ada di 'steam' @ di 'sweetsour'......itu sudah cukup mewah bagi anak-anak. juga sudah cukup mewah buat aku dan suami......
jenahak....? merah...? kerapu...? senangin....? memang tak pernah ada dalam 'shopping list'...! apatah lagi nak ditempatkan di dalam ruang freezer yang selalunya menjadi tempat mastautin tetap bagi kembong....yang kadangkala ditemani cencaru...selayang....kerisi.... mabong....tongkol. sekali sekala....menjengah jugak udang, bertamu untuk semalam dua. begitu juga dengan ayam.....kekadang munculnya, dalam seminggu...ada ler sekali. tak pun....sekali dalam masa dua minggu. ketam....???? jangan harap ler nak jengah......sekali dalam jangkamasa 6 bulan pun, belum tentu....! hahahahahaha...

arggghhhh....! dok megheyben apa laa pulak aku ni...? hehehehehe....membayangkan betapa kosongnya ruang idea kebelakangan ini. entah bila akan pulangnya idea....memenuhi ruang, yang kian hambar....! 

sehambar hati.....